مهمان داری از دید سامان جمیل پناه

سامان جمیل پناه

آداب و رسوم مهمان داری سایت سامان جمیل پناه

سامان جمیل پناه
مهمان داری از دید سامان جمیل پناه در هتل و رستوران

آداب معاشرت اساس مهمان نوازی است. به همین دلیل هتل ها و رستوران ها اهمیت زیادی به آداب معاشرت پیش خدمت ها می دهند. این افراد کسانی هستند که به مهمان ها خدمات ارائه می دهند و مستقیما مسئول رضایت مندی مشتریان هستند. رستورانهایی که خدمات استاندارد خود را در حد عالی نگه می دارند، می دانند که پیش خدمت ها، مترجم چشم انداز شرکت در خدمات و خالق تجربه ای به یاد ماندنی برای مهمانان هستند. شرایط مهمان داری از دید سامان جمیل پناه:

1-لباس پوشیدن

مرتبی لباس پیش خدمت ها با یک ظاهر تازه و تمیز یکی از قوانین مهم در نظر گرفته شده است. ظاهر پیشخدمت ها در مقابل مهمان ها نشانه احترام آنان به کارشان و مهمان ها است. طرز لباس پوشیدن به ظواهر محدود نشده است بلکه به طرز برخورد خوب نیز تعمیم داده می شود. چهره ای متبسم، حالت شاد و برخورد دوستانه بخش اساسی از آداب پیش خدمتی است. یک برخورد مثبت، در واقع می تواند به بهبود فضای آشپزخانه رستوران و ایجاد یک تجربه شاد برای مهمان ها کمک کند.

2-کار کردن

گوش به زنگ بودن برترین توانایی یک پیش خدمت برای ارائه خدمات به مشتری است. استفاده از بلندگو یک نقض کامل آداب پیش خدمتی در ازدحام جمعیت است که میتواند کیفیت خدمات را کاهش دهد. ارائه خدمات بدون درنگ به مهمانان و تمیز نگه داشتن میزهای اختصاص داده شده به خدمات، یک نکته اساسی است. حفظ روابط مثبت با کارکنان آشپزخانه، ارتباطات روشن را در رستوران تضمین می کند و به ارائه خدمات به مهمان تاثیر میگذارد. پیش خدمت ها باید گرایش خود را به یادگیری سریع و جامع نشان بدهند تا استانداردهای ارائه خدمات را بهبود ببخشند.

3-خدمات

پیش خدمت ها باید آداب و رسوم میز را هنگام سرو غذا رعایت کنند. تشریفات استاندارد برای پیش خدمت ها، سرو بشقاب ها اول به خانوم ها و سپس دادن شام به آقایان است. بشقاب غذا باید روی میز، سمت راست شخص نشسته باشد. نوشیدنی ها باید از سمت راست شخص سرو شود چرا که لیوان ها در سمت راست بشقاب غذا قرار میگیرند. سرو نوشیدنی از سمت چپ افراد و دست درازی مقابل فرد برای برداشتن لیوان مهمان بی ادبی تلقی می شود.

4-تمیز کردن میز

چگونگی برداشتن ظرف ها و بشقاب ها از روی میز بعد از صرف غذا به اندازه سرو غذا مهم است. اول از همه گرفتن اجازه بسیار مهم است. پیش خدمت ها باید میز را از سمت راست مهمان تمیز کنند. آداب مرسوم این است که پیش خدمت ها تمام ظرف ها را یک باره بعد از اینکه همه مهمان ها غذایشان را تمام کردند جمع کنند. اگرچه عمل مدرن، شامل این است که پیش خدمت ها بشقاب ها و ظرف های هر کسی که شام میخورد را تمیز کنند. پیش خدمت ها میتوانند هر دو روش را مطابق قوانین رستوران خود دنبال کنند.

5-تعامل با مهمان

دیدن مهمان ها سر میز با یک لبخند و خوش آمد گویی با لحن مودب از آداب اساسی است. یک رفتار خوب ایجاد یک تماس چشمی با مهما ها در زمان صحبت با آنها است، صحبت کردن با مهمان ها زمانی که چیزی در دهانتان است، مثل جویدن آدامس، در هر صورت یک بی ادبی کامل است. هرچند این موضوع ممکن است بی ضرر به نظر برسد اما دادن پیشنهاد در مورد گزینه های منو به مهمان ها در صورتی که نظر شما را نپرسیده باشند یک بی ادبی در نظر گرفته می شود، ممکن است مهمانها به اندازه کافی در مورد منو یا غذای عمومی برای انتخاب خود آگاهی کافی داشته باشند و پیشنهاد شما می تواند گستاخی تلقی شود. شما باید منتظر مهمان های خود برای جویا شدن صورتحساب باشید قبل از اینکه خودتان آن را سر میز ببرید و آن را قبل از ترک مهمانی بر نمی گردانید مگر اینکه نیاز به تعویض آن باشد. تشکر از مهمان های خود در زمان تحویل دادن صورتحساب به خاطر انتخاب رستوران یا هتل شما مودبانه ترین راه برای گذاشتن آخرین تاثیر مناسب است.

سامان جمیل پناه

 

مهندسی منو رستورانها از نگاه متخصصین

…………………………………………………
•  شما منو رستوران خود را چگونه نوشته اید ؟ هر آن چیزی که سر آشپزبه شما پیشنهاد داده است در منو گنجانده اید و یا بر اساس اصول منو نویسی رستوران اقدام به این کار نموده اید ؟ منظور از مهندسی منو نوشتن خود منو رستوران نیست بلکه افزایش سود آوری رستوران از طریق ترقیب میهمانان به خرید بوسیله منویی که به دستشان میدهید میباشد . برای نوشتن خود منو اصولی باید در نظر گرفته شود که در مقاله بعدی راجع به ان توضیح خواهم داد اما در این مقاله به مهندسی منو میپردازیم . ابتدا اجازه دهید یک تعرف کامل و جامع از مهندسی منو داشته باشیم .
•  عموما مهندسی منو در مشاغل مربوط به میهمانپذیری کاربرد دارد اما میتوان آن را به تمامی مشاغلی که در ان مشتری دارای حق انتخاب میباشد تعمیم داد . به صورت کلی مهندسی منو به معنای افزایش سود آوری سازمان از طریق ترغیب مشتریان به خرید آنچه شما میخواهید آنان بخرند و دلسرد نمودن مشتریان برای خرید آنچه شما نمیخواهید آنان بخرند میباشد . اما تعریف رسمی مهندسی منو به شرح زیر است :
هنر و علم به حداکثر رساندن سود اوری از طریق طراحی و در نظر گرفتن مواردی مناسبی که میباید در منو قرار گیرد
مهندسی منو شامل چهار حیطه اساسی میباشد
روان شناسی (ادراک ، توجه ، احساسات/تاثیر پذیری)
مدیریت حسابداری ( محاسبه حاشیه سود و قیمت تمام شده هر واحد غذا)
بازاریابی و استراتژی ها (راهبرد ها) شامل قیمت گذاری و ترفیعات فروش
طرح گرافیکی (طرح بندی و نوشته ها)

روان شناسی مهندسی منو :

ادرات و توجه تصویری عضو جدایی ناپذیر تاثیر گذار بر میهمانان برای خواندن منو میباشد . بیشتر منو ها در قالب های بصری زیبا ارائه میشوند اگرچه برخی از اقلام روزانه به صورت شفاهی به میهمانان توضیح داده میشود . اصول مهندسی منو از نظر روانشناسی بر نحوه افزایش توجه خواننده منو از طریق مرتبط سازی و دسته بندی اقلام درج شده در منو تمرکز دارد این نحوه دسته بندی اقلام در صفحات مختلف و مرتب سازی ان به تئوری نقاط شیرین (sweet spots) معروف میباشد اینکه این تئوری از کجا امده است کسی نمیداند اما اولین بار توسط Kelson, A. H در مقاله ای تحت عنوان ۱۰ فرمان برای نگارش یک منو موفق در سال ۱۹۹۴ عنوان شد. به عنوان مثال در تصویر زیر بنگیرید چشم شما به صورت ناخودآگاه از شما ۱ به سمت ۷ موارد را دنبال میکند . برای بحث در مورد نقاط شیرین یک مقاله جداگانه لازم است اما بحث جالبی است که مبنی دقیق علمی ندارد اما تاثیر گذار است.

کلمات کلیدی: سامان جمیل پناهسامان جمیلپناه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *